Strategia marketingowa to dokument, przeważnie dosyć obszerny, wyznaczający kierunek działań marketingowych danej firmy. Znaleźć w niej można odpowiedzi na następujące pytania: Jakie są słabe i mocne strony Twojej firmy? W jakim momencie rozwoju znajduje się Twoja konkurencja? Kim są Twoi Klienci? Co wyróżnia Twoją firmę od innych przedsiębiorców z branży?
Dokument ten porządkuje działania marketingowe i pozwala na prowadzenie spójnych akcji , które mają za zadanie w określony sposób realizować wyznaczone cele. Czyli zamiast prowadzić kampanie na szybko, pod wpływem impulsu bądź starając się naśladować konkurencję prowadzimy szereg przemyślanych działań zgodnych z wizerunkiem firmy oraz skierowanych do określonej grupy Klientów. Dzięki temu oszczędzamy na reklamie skierowanej do osób, które rzeczywiście najczęściej kupują nasze produkty/usługi.
Strategia marketingowa:
- Określa w jakim momencie rozwoju znajduje się Twoja firma
- Wskazuje, która grupa Klientów jest zainteresowana usługami/produktami oferowanymi przez Twoją firmę.
- Określa w jakim momencie rozwoju znajduje się Twoja konkurencja oraz czym stara się wyróżnić.
- Definiuje zakres oferowanych przez Ciebie usług/ produktów.
- Odpowiada na pytanie: Co wyróżnia Twoje usługi/produkty spośród tych proponowanych przez konkurencję.
Jakie są korzyści z posiadania strategii marketingowej?
- Przekaz skierowany do Twojego Klienta będzie dostosowany do jego potrzeb.
- Dowiesz się o szansach oraz zagrożeniach, czyli będziesz lepiej przygotowany do możliwych zmian.
- Będziesz wiedział w jakim momencie rozwoju znajduje się Twoja konkurencja oraz w jaki sposób stara się wyróżnić spośród podobnych firm z branży.
- Skupisz się na marketingu skierowanym do konkretnej grupy docelowej, dzięki czemu oszczędzisz czas i pieniądze, które wcześniej wydawałeś na reklamę skierowaną do Klientów niezainteresowanych Twoją ofertą, a co za tym idzie, Twoje kampanię będą bardziej skuteczne.
- Zostanie określone USP Twoich usług/ produktów, czyli to co wyróżnia Twoją markę od podobnych z branży.
Działania zaplanowane, przemyślane, spójne ze sobą przyniosą większe korzyści niż działania przeprowadzane pod wpływem chwili. Łatwiej uniknąć w ten sposób błędów, sprawdzić efekty przeprowadzonych kampanii oraz przewidzieć wydatki.